Triinu ja Tanel Aruoja

Meie õppetunnid beebiga reisides

Kes minu, Triinu, tegemisi instagramis jälgib teab, et mure/hirm seoses Aaroni esimese lennu ja reisiga oli üsna suur. Küll pabistasin, et kuidas ma ta hommikul 4 aeg üles ajan (lend väljus 5:50) ja siis, et kuidas ta vastu peab ja kuidas lennukis käitub, kuidas teda tegevuses hoida, kuidas õhkutõus ja maandumine talle mõjuvad ja kuidas ta üldse uues keskkonnas ning sündmusi täis nädala jooksul end üleval peab. Kanaema mis kanaema!

Õppetund number 1: muretse vähem!

Ärkasime 3:45 ja A-man veidike jorises, kuid pigem rohkem sellepärast, et ma üritasin vetsu minna, kui varajase ärkamise pärast (ööbisime mu sõbranna juures, võõras koht ikkagi). Mis seal ikka, jälitati siis emmet vetsu kaasa, ei midagi tavapäratut. Lennujaamas kulges kõik rahulikult ja kiirelt. Kohal olime 4:30, check-in eelnevalt tehtud ja kõik sujus… Väikemees uudistas rahulikult koos teistega, kus ta on ja püüdis aru saada, miks ta on 😃.

Lennukisse maha istudes nägin, et ta on unine, kinnitasin ta turvavöö ning pakkusin pluusi all peituvat salarelva. Diil! A-man magas enne kui õhus olime ja und jagus koguni nii palju (2,5h), et tassisin ta lennukist magavana lennujaama. Harukordne!

Tagasilend läks enam-vähem sama ladusalt – lend oli 8 paiku hommikul, laps uinus enne, kui lennuk õhus oli ja magas 1h10min ehk tunni jagu tuli teda tegevuses hoida, aga lennukis ringi liikumine ja küpsisekarp olid tema jaoks üsna head ja toimivad meelelahutusvahendid. Viimane neutraliseeris lennukis veel ühe lapse “maandumistuju”.

Mis puudutab seda, kuidas ta end reisil üleval pidas, siis sellega läks umbes 100x paremini, kui ma lootnud/arvestanud olin. Olles ise rahulik ja lõõgastunud, on seda ka laps.

Õppetund number 2: ole valmis kõige hullemaks ja ära sea suuri ootusi!

Meil oli pisike nimekiri kohtadest, kuhu minna tahtsime (alati igal reisil on) ja ma olin valmis ka selleks, et me ei lähe kuhugi ja püsime lihtsalt kodu lähedal, et see on ka täiesti okei! Reaalsus oli aga, et mitte ükski koht ei jäänud käimata ja isegi pikad 2,5h+ sõidud sai kenasti tehtud. Kokku sõitsime ca 1400km. Vot nii tubli reisisell oli meie A-man!

Aga alati ei pruugi nii hästi minna. Igatahes, lapsega reisile minnes peab laps olema esikohal (tegelikult ju kogu aeg 🙂 ), siin paraku ruumi isekuse jaoks ei ole. Kui ei saa minna randa seda korralikku päevitust püüdma, mis tihti Eestis ei õnnestu, siis ei saagi. Laps on reisi dirigient!

Õppetund number 3: planeeri ja ole organiseeritud.

See saab tegelikult alguse juba reisieelsest pakkimisest ja muude asjade organiseerimisest, et mida ja kui palju kaasa võtta jne?! Sellega seoses tuli mulle väga palju erinevaid küsimusi, millele püüan ka jooksvalt vastata.

TOIT – A-man sööb juba suures osas kõike seda, mida me isegi sööme, mis muudab asja väga lihtsaks. Sellegipoolest soovitan varuda erinevaid snäkke ja püreesid, mida teel olles lihtne tarbida oleks ja mis ka meelelahutust pakuks. Mina pakkisin kaasa nelja erinevat sorti beebiküpsiseid/mõngleid/riisküpsiseid ja panin kõik ühte karpi, kus nad hoitud ja organiseeritud olid (väga tark otsus).

Ostsime veel ca 4-5 suurt purki tuttavaid Põnn’i püreesid ja umbes 5-6 pakki imetavaid vahepalasid, ei teadnud ju täpselt, kuidas Horvaatias selle beebitoidu valikuga on. Kõik kulus ära ja poes samuti kõik olemas, olge mureta! 😊 PS! Omast kogemusest soovitan jälgida, et lusikas ka alati kaasas oleks 😊.

MÄHKMED – meie pakkisime kogu varu kaasa, kuna meil lihtsalt oli ruumi kohvrites. Mähkmevalik samas on üsna hea, kuigi meie poolt kasutatavaid Huggies mähkmeid me kuskil ei silmanud, aga tuttav Pampers oli kenasti olemas.

APTEEK – mina pakkisin kaasa hunniku asju, alustades igemegeelist, plaastritest ja desinfitseerimisvahendist, lõpetades kahe erineva palavikualandaja Humer’i ning Sudocrem’iga. Õnneks meil endal läks vaja vaid Sudocrem’i kuklale tekkinud pisikese lööbe leevendamiseks (mis ilmselt turvatoolis magamisest, polnud kõige hügieenilisem, hiljem panime oma tuduteki alla), aga tilgad seedimise soodustamiseks said väikesele 2-aastasele sõbrale ära laenatud küll.

Tips:

✔️ Paki kaasa rull väikeste kilekottidega – üks parimaid otsuseid ever! Juhul kui in the middle of nowhere kaka püksi tuleb, siis on hea see kiirelt likvideerida ja kilekotti ootele sulgeda, kuniks see kuskile ära visata õnnnestub. Samuti hea rannas näiteks banaanikoori vms prügi hoiustada ja eelkõige meelelahutus lapsele autos selle lahtiharutamine 😃 (vähemalt meie lapsele oli).

✔️ Maiuste karp alati kaasa! Maiusekarbiga on võimalik teda üllatavalt kaua tegevuses hoida. Maiuste all pean siis silmas beebiküpsiseid/-mõngleid.

✔️ Nuputa välja oma lapse lemmik mänguasjad. Meil pole nendeks tavalised mänguasjad. A-man armastab ÜLE KÕIGE mängida igasuguste tuubide ja totsikutega ning ole sa tänatud mediron.ee pere, kes meile NAÏF reisikomplekti beebidele saatis. Need pisikesed tuubid päästsid reaalselt mitu olukorda ja isegi magama sai mõnel õhtul tuub käes mindud. Lisaks sellele ma pean kiitma (lihtsalt pean, sest ma pole ammu ühegi tootega nii rahul olnud) tooteid endid ka. Teate seda pisikese beebi lõhna, mis lapsel juures on peale vannitamist? Need tooted (naturaalsed, puuvillaseemneõliga) on täielik flashback, sest nad panid minu “suure” kuti lõhnama samamoodi nagu pisike beebi lõhnab. Nüüdsest LEMMIKUD!

Mida pakkisime käsipagasisse? Lisaks varuriietele ka endale, juhuks kui pagas kaduma läheb (on korduvalt juhtunud) sai kaasa pakitud mõned nahahooldus- ja kosmeetikatooted, hambapesu vahendid, varumähkmed ja niisked salvrätid. Lemmikmänguasjad, raamatud, maiused, paar imetavat püreed  ja kodune tudutekike. Ülimalt kasulike, vahvate ja praktiliste toodetega (nahahooldus meile ja lapsele, kõrvaklapid) varustas meid Mediron (www.mediron.ee). Aitäh!

✔️ Ükskõik kuhu sa lähed, kas korraks restorani või päevaks Sloveeniasse, paki ALATI kaasa niisked salvrätid (1 pakk kotti, teine autosse), varumähkmed ja KINDLASTI varuriided (igaks juhuks isegi 2 komplekti). Iial ei tea, millal vihma sadama võib hakata (nii, et kohe varju ei saa pugeda) või kuskilt midagi lekkida võib.

✔️ Varusta end mõne uue mänguasjaga. Meie mänguasju ostnud pole, kuna meil on pööningul hoiul kottide viisi põnevaid mänguasju minu väikevenna ajast. Enne reisi saigi sealt mõned “uued” kannid välja sorditud ja kaasa võetud.

✔️ RAAMATUD! Ma ei tea, kas teie lapsele/lastele ka raamatud meeldivad, aga minu pea aastasele ja lisaks veel kahele reisikaaslasele (pea 2-aastane ja 3-aastane) olid raamatud kõige põnevamad mänguasjad. Kaks lemmikut sai kaasa võetud ja neid “loeti” iga päev mitu korda.

✔️ Soojal maal tuduriided on täiesti üleliigsed.

✔️ Jälgi, et autos oleks alati olemas VESI ja esmaabi- ning rohukott (lisaks auto omale ka see, mille ise kaasa võtsid).

✔️ Kande/kõhukott!!! Aktiivsetele reisijatele täiesti MUST HAVE! Kui sa pole kunagi enne last enda küljes kandnud siis soovitan see enne reisi kindlasti ära õppida ja endale toimivad süsteemid/tooted leida. Plitvice loodusparki, Lake Bledi ülemisse vaatepunkti (kuhu tuli minna suusatõstukiga, ilma et kuidagi turvavöödega kinnitatud oleks) ja nii mõnessegi kaljude vahel asuvasse randa me ilma kõhukotita pääsenud/julgenud minna poleks.

Väikese lapsega ära tee reisil rutakaid, liiga spontaanseid ja läbimõtlemata otsuseid (puhtalt omale kogemusele tuginedes). Kui esmapilgul tundub mõte “Oh, sõidame siit 1,5h rannikule, kaardi järgi tundub seal ilus” väga hea, siis think twice, sest eelnevalt guugeldamata võid ennast leida olukorrast, kus oled sõnaotseses mõttes in the middle of nowhere ja isegi bensiinijaama või söögikoha leidmine võib palju aega võtta. Rääkimata lapsest, kes pikast unest üles ärkab ja arusaadavatel põhjustel lihtsalt ei jaksa lisaks veel 2 tundi turvatoolis istuda.

Õppetund number 4: vaieldamatu key to success oli kindlasti UNERUTIINIST kinni pidamine, mis reisil olles on paratamatult keerulisem, aga täiesti tehtav.

Puhanud laps = õnnestunud reis!

Ajasta ja planeeri kõik pikemad sõidud uneajale (meil on neid hetkel kaks). Vähemalt meil, siin kuumuses, toimis autos magamine kõige paremini. Õues oli konstantselt 30-34kraadi, toas samuti umbne ja palav, aga autos konditsioneeriga kõik hästi 😊. Konditsioneeriga samas olla ettevaatlik, sest külmetus võib olla kiire tulema. Tundub, et meil õnnestus seda vältida. Unerutiini all pean silmas ka õhtul õigel ajal magamaminekut, A-mani jaoks on see 20 paiku. Selleks ajaks püüdsime enamasti kodus olla, kuid kahel korral aga tuli testida autos ööunele jäämist. Natukene segadust lapse peas ja veidike pahameelt on sellises olukorras täiesti okei. Peale ca 1h ööund autos, transportisime ta leebelt pimeduses voodisse, võtsime riided seljast, vahetasime mähkme ja kaisus uinus ta uuesti õige pea.

Meie esimene perereis kukkus ilmatuma vahva ja vinge välja. A-man oli üle igasuguste ootuste ja hirmude.
Loodan, et meie õppetunnid ja väikesed vihjed/soovitused on abiks Teilegi!